Komentář Dobré rodiny k filmu České televize V nejlepším zájmu dítěte
Jen pár měsíců v kojeneckém ústavu stačí, abychom dítěti navždycky ublížili
Už dnes ve 21 hodin bude ČT2 v rámci cyklu Český žurnál vysílat autorský dokument Lindy Jablonské V nejlepším zájmu dítěte (podívejte se na film tady). Srovnává příběhy dvou dětí – jedno putuje z porodnice k přechodné pěstounce, druhé do kojeneckého ústavu v Mostě.
Film jsme měli možnost na jeho pražské premiéře vidět a jako organizace věnující se podpoře náhradní rodinné péče jednoznačně vítáme, že se o tématu mluví. Rádi bychom ale téma zasadili do kontextu a podtrhli to úplně nejdůležitější, co se do filmu tak úplně nevešlo – že ústavní péče na dětech zanechává na dětech těžké a nenapravitelné následky. Velmi závažné je, že potřeby ohrožených dětí nerespektují zaměstnanci kojeneckého ústavu, kteří by naopak měli jako odborníci děti chránit.
Děti z ústavů se umí spolehnout jenom samy na sebe
Děti v kojeneckém ústavu, které zachycuje film, možná vypadají navenek stejně jako děti vyrůstající v běžných rodinách. To podstatné ale zůstává neviditelné.
Je jim jenom pár měsíců, ale už vědí, že na dospělé se nemůžou spolehnout. Cítí strach, protože dospělí tu nejsou od toho, aby je chránili, milovali je a pečovali o ně. Dospělí jsou v očích dětí ti, kdo je nechávají vyplakat, když něco potřebují, ti, kteří chodí v bílém nemocničním oblečení, ti, kteří jim strkají hračku, když místo toho chtějí pochovat, ti, kteří jim dávají najíst, když přijdou z kuchyně lahvičky – a ne když jíst chtějí a potřebují. (Více v našich článcích: Pobyt v ústavu je pro malá miminka fatální a Citová bolest probíhá v mozku na stejném místě jako ta fyzická.)
Na svět přichází děti bezmocné, potřebují naši 100% pozornost
Pro vývoj dítěte je jeho počáteční zkušenost opravdu naprosto zásadní. Dnes už bezpečně víme, že to, co se naučíme v prvních měsících a letech svého života, nás ovlivňuje celý život. Souvisí to s prudkým vývojem, jakým prochází náš mozek. A pro ten je zásadní, jestli u sebe máme jednu blízkou osobu, která reaguje na naše potřeby – potřebu jíst, pít, pomazlit se, přisunout hračku nebo třeba přebalit.
Děti v ústavech takovou osobu nemají. O jednu tetu se musí dělit s několika dalšími dětmi. Představte si, že jste doma s novorozencem, přijde vaše kamarádka a dá vám na hlídání svého novorozence. A pak přijde se svým novorozencem druhá kamarádka a třetí a čtvrtá... Většina lidí se při takové představě zpotí. Věnovat pozornost více malým dětem najednou prostě nejde. Jednoduše máme jen dvě uši, dvě oči, dvě ruce. Stejně tak tety v ústavech. Ani kdyby se přetrhly, nemohou najednou jednomu dítěti zpívat, druhé přebalovat, třetí krmit, čtvrtému podávat hračku a páté utěšovat, protože se špatně vyspinkalo.
Malé děti přicházejí na svět bezmocné a potřebují naši 100% pozornost. Pro většinu z nás je to jasná věc a při péči o dítě se nám zdá, že pro své dítě děláme něco úplně běžného. Je přece normální, že k dítěti jdeme, když brečí! Díky tomu ale předáváme dítěti obrovský dar. Jeho mozek se rozvíjí správně. Dítě cítí klid, bezpečí, lásku. City, které děti v kojeneckých ústavech neznají. A city, které dětem z ústavů budou chybět i v dospělosti...
Nenechme se zmást barevnými stěnami a hračkami. Zaměstnanci kojeneckého ústavu nejsou odborníci
Ve filmu několikrát zazní, že děti se v ústavu mají dobře. Žijí přece v nově opravené budově, díky sponzorům mají mraky hraček, chodí na krásnou velkou zahradu a stará se o ně školený zdravotnický personál!
Kdyby ale byli zaměstnanci ústavu opravdovými odborníky, věděli by, že ústavní péče zanechává na dětech těžké a trvalé následky. Myslet si, že dítě potřebuje jen jídlo, hračky a zahradu, je návrat do doby dávno minulé. Základní a naprosto zásadní potřebou malého dítěte je především jedna blízká pečující osoba. Ve filmu je záběr, kdy dítě stojí právě na té krásné zahradě a je obklopené hračkami. Přesto ze všech sil natahuje ruku po psychologovi, který se na děti přišel podívat. Zoufale touží po lidské pozornosti. Té se mu ale nedostane.
Nesmíme podléhat osobním dojmům, malé děti se samy bránit nemohou
V dokumentu je zřetelně ukázáno, že děti nechrání řada z těch, kteří s nimi celý svůj profesní život pracují. Tety, psycholog ani ředitelka kojeneckého ústavu nerozumí základům moderní vývojové psychologie, stejně tak předseda společnosti sociální pediatrie. Stále se objevují případy, kdy selhává sociálka (OSPOD) a především soud. Proti zájmům dítěte jde i řada politiků.
Sestřička v kojeneckém ústavu říká, že ví, že se v poslední době mluví o nevhodnosti ústavní péče. Ale smířlivě dodává, že ona si tedy nemyslí, že by dětem v ústavu něco chybělo... Popírá tak vědecké studie z posledních desítek let.
Nebezpečně mnoho lidí podléhá osobním dojmům namísto respektování a aktivního zájmu o závěry vědeckých studií a zájmu o skutečné potřeby ohrožených dětí.
Malé děti svá práva hájit neumí. Musíme to proto bezpečně umět my dospělí.