Případové konference

„Zdánlivě neřešitelná situace není neřešitelná skutečně…“

Případová konference je setkáním dítěte, jeho rodiny, blízkých osob a odborníků. Cílem je výměna informací, zhodnocení situace dítěte a jeho rodiny, vytvoření a propojení podpůrné sítě, hledání a stanovení optimálního řešení a plánování společného postupu, který povede k naplňování potřeb dítěte. Konečným výstupem je individuální plán péče.

Rodinné konference

Ústřední roli tedy v celé konferenci hraje rodina. Nejde ale jen o dítě a jeho rodiče, kruh je dobré rozšířit o co nejvíce dalších lidí – sourozence, prarodiče, další členy širší rodiny a také o blízké přátele rodiny. Těmito přáteli rozumíme například kamarády nebo spolužáky, sousedy, kolegy, učitele ze školy nebo vedoucího kroužků, jsou-li dítěti a rodině dostatečně nablízku. Cenný je jejich právě jejich pohled zvenčí.

Tuto „rodinnou síť“ pomáhá potřebné rodině okolo sebe vystavět koordinátor konference, který rodině také pomáhá setkání zorganizovat. Na organizaci se spolu s ním a rodinou podílí ještě zadavatel a administrátor.

Cíle případové konference

  • rychle reagovat na vzniklou situaci ohroženého dítěte nebo jeho rodiny
  • vyhodnotit situaci dítěte a jeho rodiny s cílem nalézt optimální řešení
  • vytvářet osobní kontakty a podpůrnou síť rodině
  • aktivizovat rodinu – řešení se hledá spolu s klientem/rodinou
  • koordinovat péči
  • získat nástroje pro kontrolu plnění domluvených kroků
  • získat širší pohled na situaci dítěte z několika možných úhlů – nové pohledy, zkušenosti, znalosti
  • získat možnost ověření správnosti dosavadních a dále zvolených postupů
  • snižovat jednostrannou odpovědnost OSPOD a zabraňovat subjektivnímu hodnocení situace ze strany OSPOD
  • přinášet klientům povzbuzení, motivaci a návrat k převzetí odpovědnosti
  • sladit komunikaci jednotlivých subjektů
  • dát každému ze subjektů jasný úkolzodpovědnost za jeho naplnění

Kdy svolat případovou konferenci?

  • když je potřeba vyhodnotit situaci dítěte a získat informace z různých úhlů pohledu pro další práci
  • když je potřeba sladit spolupráci v okolí dítěte, rozdělit odpovědnostkoordinovat péči
  • když je potřeba sjednotit postup všech zúčastněných a rychle koordinovat práci s dítětem v ohrožení a jeho okolím
  • když je nutné přijmout zásadní rozhodnutí v životě dítěte, např. posuzování návrhu na předběžné opatření, odebrání dítěte z rodiny apod.

Konkrétní situace a oblasti využitelné pro případové konference

Rodina v nesnázích

situace, která ohrožuje zdraví a vývoj dětí, rodiny s mnoha problémy, rodiny ohrožené chudobou či sociálním vyloučením, rodiny zanedbávající nebo nezvládající výchovu a péči o děti

Situace vyžadující umístění dítěte mimo rodinu

situace v rodině je natolik vážná, zhoršuje se, že je třeba řešení hledat co nejrychleji, nejefektivněji ve spolupráci všech zainteresovaných osob

Chystaná změna prostředí dítěte

náhlá i plánovaná – plán přípravy dítěte na změnu, např. nástup do ústavní výchovy, náhradní rodinné péče nebo návrat dítěte z ústavní výchovy nebo náhradní rodinné péče do biologické rodiny, odchod z náhradní péče a osamostatnění na prahu dospělosti aj.

Výraznější výchovné nebo školní problémy dítěte

Revidování dlouhodobého umístění dítěte mimo rodinu

situace, která ohrožuje zdraví a vývoj dětí, rodiny s mnoha problémy, rodiny ohrožené chudobou či sociálním vyloučením, rodiny zanedbávající nebo nezvládající výchovu a péči o děti

Obtížná, selhávající nebo nezdařená náhradní rodinná péče

např. výchovně náročná období dětí vyrůstajících v náhradních rodinách, pomoc rodinám s příbuzenskou formou NRP, při riziku odebrání dítěte z náhradní rodinné péče

Zvlášť komplikované případy

problém klienta je řešen na různých úrovních a stupních, kdy pomoc přichází z různých zdrojů, ale každý řeší problém ze svého úhlu pohledu bez možnosti vzájemné komunikace a reflexe, nebo v případě, kdy byly pro klienta vyčerpány všechny možnosti pomoci, podpory, nabídky služeb, „nástroje“ pomáhající řešit jeho problém a je potřeba získat další náměty

Rodina příliš nespolupracuje

v zájmu dítěte je potřebné zvýšit kvalitu jeho života

Struktura případové konference

Případové konference trvá dvě hodiny a sestává se z fází:

  1. Úvod a přivítání
  2. Představení účastníků
  3. Stanovení cíle setkání
  4. Představení klienta a jeho situace
  5. Mapování současné situace a aktuálních potřeb dítěte
  6. Prezentace návrhů řešení
  7. Tvorba a finalizace konkrétního plánu
  8. Určení kontaktní osoby a termínu dalšího setkání
  9. Zhodnocení setkání

Kdo a jak se na případové konferenci podílí?

Svolavatel

Svolavatelem případové konference je zpravidla OSPOD, ale může jím být i jiný subjekt např. doprovázející organizace.

Svolavatel případovou konferenci svolává a zajišťuje její organizaci. Pokud je svolavatelem někdo jiný (nezisková organizace, zdravotnické zařízení, škola apod.), je nezbytné informovat o tomto záměru sociálního pracovníka dítěte (OSPOD) a dále postupovat po vzájemné dohodě.

Organizátor

Stanovuje cíl jednání.

CO = výstup – posouzení situace dítěte, navržení individuálního plánu péče, přijetí vhodného opatření.

Oslovuje rodinu a dojednává místo setkání a jeho termín.

KDE = prostor (uzavřená tichá místnost), KDY = čas (čas setkání případové konference, případová konference trvá 2 hodiny).

Rozhoduje o zúčastněných.

KDO = účastníci (dítě, rodina, odborníci) – okruh osob a organizací, které jsou důležité pro řešení konkrétní situace, nutný je komplexní a vyvážený pohled na celkovou situaci dítěte = podpůrná síť pro dítě. Počet účastníků jedné případové konference by neměl přesáhnout 10–12 osob, a to včetně klienta, jeho zákonných zástupců, svolavatele a facilitátora.

Facilitátor (moderátor)

Facilitátor případovou konferenci řídí, je zodpovědný za to, jak bude setkání probíhat a zásadním způsobem ovlivňuje průběh jednání a směřování práce ke konkrétnímu výsledku.

  • vytváří strukturu setkání
  • je nestranný, ovlivňuje pouze průběh případové konference, nikoliv její obsah
  • je vázán mlčenlivostí
  • zajišťuje, aby proces komunikace probíhal hladce
  • dbá na to, aby každý měl prostor k vyjádření
  • zajišťuje, aby se účastníci cítili bezpečně

Zapisovatel

Pořizuje zápis z případové konference.

Pravidla průběhu případové konference

  • Rovnocennost všech účastníků (vzájemný respekt, partnerství a úcta)
  • Otevřenost všem vzneseným myšlenkám a nápadům, respekt k přijatým závěrům
  • Srovnatelný prostor a čas pro vyjádření každého účastníka
  • Srozumitelnost pro všechny účastníky
  • Zaměřenost na cíl setkání
  • Vypracování výstupu (individuálního plánu) z případové konference
  • Použití výstupu (individuálního plánu) z případové konference pro další spolupráci
  • Důvěrnost, diskrétnost a bezpečí

Komu facilitování nabízíme?

Facilitaci nabízíme všem OSPOD v rámci celé ČR.

Rodiče (popřípadě jiné zainteresované osoby) většinou nevnímají sociálního pracovníka OSPOD neutrálně, což mnohdy komplikuje komunikaci.

Nabízíme tedy služby neutrálního a nestranného facilitátoraporadenství a pomoc při organizaci případové konference, což ušetří pracovníkům OSPOD čas i energii.

Facilitace jedné dvouhodinové případové konference stojí 2.000,-, objednavatel hradí i náklady na dopravu a případný pronájem prostor (pokud se facilitace nemůže konat v prostorách objednavatele). V případě zájmu o přítomnost zapisovatele hradí objednavatel také jeho účast.

Na koho se obrátit?

Případové konference v Dobré rodině vede facilitátorka, mediátorka a lektorka Mgr. Linda Matyšková.

O Lindě Matyškové

Linda Matyšková v roce 2001 úspěšně ukončila studium na Právnické fakultě Univerzity Karlovy, a to diplomovou prací na téma Volba vhodné náhradní péče o dítě. Akreditovaný kurz Mediátor/mediátorka absolvovala v roce 2013. O rok později se vrátila na Karlovu Univerzitu a na filosofické fakultě dokončila roční program Psychologie pro každý den. V roce 2016 absolvovala vzdělávací programy Jak facilitovat případovou konferenciJak zorganizovat případovou konferenci a v současné době působí jako facilitátorka případových konferencí.

Téma alternativního řešení sporů a mezilidské komunikace ji zajímá dlouhodobě, v minulosti vykonávala dobrovolnickou činnost v organizaci poskytující pomoc rodinám ohroženým závažnou sociální situací.

Pokud máte o případovou konferenci zájem, kontaktujte prosím koordinátorku Dobré rodiny Martinu Loutnou nebo přímo facilitátorku Lindu Matyškovou.

Bc. Martina Loutná
koordinátorka pro metodiku a rozvoj služeb
martina.loutna@dobrarodina.cz
+420 773 083 117

Mgr. Linda Matyšková
lektorka, mediátorka, facilitátorka
linda.matyskova@dobrarodina.cz
+420 607 012 158

Zdroj informací:
Rozum a cit. Na jedné lodi aneb Jak uspořádat případovou konferenci v oblasti péče o ohrožené děti
MPSV. Manuál k případovým konferencím