Děti vyrůstající v náhradních rodinách mají za sebou různě složitý vstup do života. Už jen zážitek toho, že byly opuštěny a zanechány v porodnici samy, je dostatečně silný a traumatizující. Mnoho těchto dětí pak strávilo dny a týdny osamotě ve zdravotnických zařízeních, některé strávily různě dlouhou dobu v kojeneckých ústavech nebo nefunkčních rodinách. Některé děti byly bohužel zanedbávány nebo týrány. Tyto rané zkušenosti velmi zásadně ovlivňují, jak děti vnímají svět kolem sebe. Proto tyto děti vyhodnocují mnoho běžných situací jako pro ně velmi stresující nebo rovnou ohrožující.
A to je také důvod, proč děti vyrůstající v náhradních rodinách ve škole mnohdy selhávají. Učitelé často nerozumí jejich projevům a speciálním potřebám, které děti mají.
Protože vnímáme toto téma jako velmi důležité, rozhodli jsme se mu věnovat více. Připravili jsme proto pro vás obsáhlý rozhovor s odbornicí – Zdeňkou Štefanidesovou. Zdeňka je zapojena v projektu, který realizuje Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání ve spolupráci s Centrem pro léčbu a profesní rozvoj v oblasti péče o duševní zdraví Østbytunet z Norska. Jde o unikátní program dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zaměřený na podporu rozvoje dětského duševního zdraví a vzdělávání žáků s náročným chováním.
Otázky pokládala Martina Loutná, která se v Dobré rodině podílí na rozvoji služeb v oblasti náhradní rodinné péče.
Během rozhovoru se dozvíte například to, kterými způsoby se děti snaží seberegulovat během vyučování a jak jim může učitel pomoci. Podíváme se na téma z více stran, z pohledu dítěte, učitele i rodiče.
Celý rozhovor můžete shlédnout také na Youtube:
Tento podcast mohl vzniknout díky podpoře z dotačního programu Rodina, který financuje Ministerstvo práce a sociálních věcí.