Jak vypadá spolupráce pěstouna a našeho doprovázejícího sociálního pracovníka?

Svého doprovázejícího sociálního pracovníka získá každý pěstoun při uzavření dohody o výkonu pěstounské péče. Jak naše spolupráce s pěstouny probíhá?

Minimálně každé dva měsíce, v případě potřeby i častěji, dochází do pěstounské rodiny doprovázející sociální pracovník. Již při první návštěvě se snaží dozvědět se co nejvíce o dítěti, jeho minulosti a současných potřebách, i o fungování rodiny. Na základě toho pak společně s pěstounem a ideálně i s dítětem tvoří plán výkonu pěstounské péče. Prostřednictvím plánu výkonu pěstounské péče se domluví na tématech, na kterých budou společně pracovat. Dohodnou také podrobnosti o tom, jakým způsobem bude pěstounská rodina čerpat služby, které Dobrá rodina nabízí. Jak doprovázející sociální pracovník může pomoct dítěti i pěstounovi naplňovat jejich práva a jakým způsobem bude pěstoun plnit svoje zákonné povinnosti.

Plán společně zpřesňujeme při každé další konzultaci.

Co se děje při návštěvě pracovníka Dobré rodiny v pěstounské rodině?

Termín návštěvy sjednává doprovázející sociální pracovník vždy s dostatečným předstihem tak, aby všem vyhovoval. Je potřeba, aby v době návštěvy byli doma pěstouni a také svěřené děti. S doprovázejícím sociálním pracovníkem může pěstounská rodina konzultovat vše, co souvisí s péčí o svěřené dítě. Pracovník mluví se všemi o tom, co se stalo od jeho poslední návštěvy, jak se daří dítěti a jak se daří pěstounské rodině. Pravidelně také společně řeší témata nezbytná pro zdravý rozvoj dítěte, např. jeho historii, biologickou rodinu, důvody vedoucí k pěstounské péči apod. Pro naši práci je důležité mluvit s dětmi během návštěvy i o samotě, a to s ohledem na aktuální situaci, věk, potřeby a naladění dítěte.

Častými tématy návštěv a následně plánu výkonu pěstounské péče jsou:

  • Jak zvládnout období při přijetí dítěte?
  • Jak dobře nastavit či udržet vztah dítěte s pěstouny, sourozenci, původními rodiči či dalšími blízkými osobami dítěte?
  • Jaké výchovné přístupy pomohou dítěti tyto vztahy rozvíjet?
  • Jak pomoci dítěti se zpracováním těžkých událostí, které v minulosti prožilo?
  • Jak rozvíjet dovednosti a znalosti dítěte, jak spolupracovat se školkami a školami?
  • Jak nepřehlédnout a dále rozvíjet nadání dítěte?
  • Jak připravit dítě na odchod do samostatného života?
  • Jak vyřídit sociální dávky a jak využít pomoc dalších sociálních služeb?
  • Jaká témata jsou pro pěstouny důležitá, jaké možnosti vzdělávání mohou využít?
  • Potřebuje rodina vyhledat odbornou pomoc? Na koho se může obrátit?
  • Potřebuje rodina odpočinek? Jak je možné využít odlehčení?

Má pěstoun ještě nějaký kontakt se sociální pracovnicí na OSPOD?

O vzájemné spolupráci rodiny a doprovázejícího sociálního pracovníka je dle zákona 1x za 6 měsíců informován příslušný sociální pracovník  OSPOD. Ve zprávě je popsáno, jak se dítěti daří, jaké pokroky pěstouni s dítětem během uplynulého půlroku udělali, jak se dařilo řešit témata důležitá pro zdravý rozvoj dítěte a zda pěstouni plní své zákonné povinnosti. O obsahu zprávy pro příslušný OSPOD jsou pěstouni informováni, mohou se ke zprávě vyjádřit, na vyžádání obdrží kopii této zprávy. Na základě zprávy a na základě vývoje příběhu dítěte následně probíhá spolupráce pěstounů se sociálním pracovníkem OSPOD, který kontaktuje pěstounskou rodinu nejméně 1x za půl roku.