Krizová intervence
Náročné a zátěžové situace, ústící někdy až ke krizi, k lidskému životu nerozlučně patří. Všichni jsme se s nimi někdy setkali na vlastní kůži. Tyto situace obsahují také ale pozitivní potenciál, mohou se stát zdrojem osobnostního růstu a vést ke zrání osobnosti, ať už na individuální, partnerské či rodičovské rovině. Krize má svou dynamiku, vznik a vývoj. Na semináři se podíváme na řešení krize jako procesu, který má určité zákonitosti a fáze, které na sebe navazují. Je-li krize součástí našich životů, tak jak o ní hovořit a jak jí porozumět? Jak pracovat s emocemi, které tyto situace doprovází a o jaké zdroje se můžeme v krizové intervenci opírat sami? Nahlédneme společně na možnosti podpory a sebepéče, které ke krizové intervenci neodmyslitelně patří, abychom předešli syndromu vyhoření. Na semináři se také budeme věnovat krizovým situacím v životě ženy a muže. Nahlédneme i do tématu etiky v oblasti krizové intervence.
Sexualita
Pracovníci, kteří spolupracují s dětmi i rodinami, potřebují dobře porozumět sexuálnímu vývojovému procesu dítěte, ať již pracují v oblasti sociálně právní ochrany, náhradní rodinné péče, sociálních služeb či v dalších pomáhajících profesí. Porozumění obvyklému sexuálnímu chování dětí v různých věkových fázích je důležité pro stanovení vhodné reakce, zajištění bezpečí dítěte, určení jeho zdravého vývoje, případně pro včasnou práci s riziky. Téma sexuality úzce souvisí s problematikou osobních hranic dětí, což se prolíná i do dalších životních oblastí a situací. Na semináři se zaměříme i na to, jak s dětmi mluvit, aby porozuměly, co jim potřebujeme o sexu a pohlaví říci, co by měly děti vědět a co je učit. Jak nebýt směšný, trapný anebo necitlivý v tak choulostivých otázkách ohledně pohlavního styku, oplodnění, menstruace a poluce. Jak porozumět neadekvátnímu sexuálnímu chování a nevhodným verbálním projevům u tématu sexuality a nastavení osobních limitů v tomto tématu. Jak vhodně vytvářet prostor pro komunikaci v této oblasti, jak informovat děti i dospívající o bezpečí v tématu sexuality a jak reagovat na jejich projevy a chování.
Komunikace s manipulativním klientem
Poznáte manipulativní jednání? Za začátku to začíná jako nevinná konverzace, ale postupně se může jednání protáhnout do nekonečné spirály a vás to jen psychicky táhne dolů, protože nad danou situací neustále přemýšlíte. Jak manipulativní jednání poznat a následně ustát? Jak zůstat u svých potřeb a nenechat se „vykolejit“? Na semináři budeme zkoušet, jaké kroky můžeme využívat pro komunikaci s manipulativním klientem a při tom ho neponížit.
Právní minimum
Maximum informací pro oblast náhradní rodinné péče
Vzdělávací program poskytuje hlubší a komplexní vhled do problematiky základních pojmů a práva v oblasti náhradní rodinné péče, práv dětí s důrazem na práva dětí v náhradní rodinné péči, rodičovské odpovědnosti, práva a povinnosti pečujících osob a práva a povinnosti rodičů dítěte, formy náhradní rodinné péče (pěstounská péče, osvojení, péče jiné osoby, poručenství s péčí, opatrovnictví). Účastníci se seznámí s pojmy z oblasti náhradní rodinné péče i z oblastí souvisejících. Dále se účastníci podrobně seznámí se zájmem dítěte a jeho uplatněním v rodině, v náhradním prostředí, u soudu a s procesem zjišťování nejlepšího zájmu dítěte a jeho potřeb. Zodpovíme si otázku konfliktu několika zájmů dítěte, a jaký z nich má přednost. Absolventi si prohloubí povědomí o participačních právech dítěte, stupně participace, vyslechnutí názoru dítěte a jeho akceptace vzhledem k věku a vyspělosti dítěte.
Práce s IPOD
Jak to do roka stihnout: Práce s IPOD v PPPD aneb možnosti vývoje situace dítěte v PPPD
Zveme Vás na praktický seminář vedený metodou interaktivního myšlení. Shrneme si možné scénáře situace dítěte v PPPD, osvěžíme si zákonné lhůty pro dítě v PPPD a jejich dopady, budeme hledat možnosti, jak promítnout konkrétní kroky do IPOD dítěte. Na konkrétních typizovaných kazuistikách pak budeme zkoušet, jak se k trvalému řešení situace dítěte dostat co nejúčinněji. Demonstrovat si budeme i součinnost jednotlivých subjektů v rámci procesu PPPD, uvedeme si příklady dobré praxe.Seminář s akreditací MPSV je určen pracovníkům OSPOD, pěstounům i jejich doprovázejícím pracovníkům. Vítáni jsou ale i ostatní účastníci z řad odborné i laické veřejnosti. Lektorkou bude Alžběta Hlásková, která se věnuje PPPD již od roku 2008. Na téma nahlíží nejen z role pěstounů, ale i očima pracovníků OSPOD, soudu a doprovázející organizace.
Motivační rozhovory
Základy úspěšného jednání s klientem vedoucí ke změně i prevence syndromu vyhoření sociálního pracovníka
Seminář je zaměřen na posilování kompetencí sociálního pracovníka při práci s klientem. Jakým způsobem pracovat s klientem, který se ocitl v závažné životní situaci tak, abychom ho motivovali k opravdové změně v jeho smýšlení a chování? Často je snaha pomoci, která se dlouhodobě míjí účinkem, zdrojem frustrace a vyčerpání samotného sociálního pracovníka a rychle může vést k syndromu vyhoření. Jakým způsobem tedy mluvit a jednat s klientem tak, aby změna opravdu nastala? Od poloviny minulého století se postupně začala rozvíjet metoda „Motivačních rozhovorů“, která je dnes široce používaná v sociální práci a dává nám určité „návody“ „jak na to“.
Sounáležitost
Sounáležitost jako cesta ke stabilitě dítěte vyrůstajícího v náhradní rodině – úvod do problematiky
Seminář je zaměřen na problematiku objevování a upevňování kořenů dítěte vyrůstajícího v náhradní rodině s jeho původní rodinou, i s rodinou náhradní, což pomáhá ke stabilitě dítěte a k budování jeho zdravé identity. Téma stability je pojato jako systém, ve kterém co nejlépe kooperují náhradní rodiče, členové biologické rodiny a dítě, podpořeni sítí pomáhajících pracovníků, s velkým důrazem na bezpečí a podporu všech zúčastněných stran.
Psychiatrické minimum pro sociální práci
Cílem kurzu je poskytnout pracovníkům pomáhajících profesí především z oblasti náhradní rodinné péče základní informace o duševních onemocněních, o příznacích, diagnostických metodách a způsobech léčby. Teoretické poznatky jsou doplněny popisem kazuistik a k přiblížení problematiky jsou využity i videoukázky, praktické nácviky a práce v menších skupinách. Účastníci se seznámí s jednotlivými kategoriemi duševních nemocí podle MKN 10, s popisem symptomů konkrétních nemocí a s možnými způsoby léčby. Důraz je kladen i na seznámení účastníků s vhodnými přístupy ke klientovi s duševním onemocněním. Vzdělávací program je zaměřen i na práva osob s duševním onemocněním a na multidisciplinární přístup při péči o klienta s duševním onemocněním. Zmíněny jsou i základy krizové intervence a odkazy na vhodné návazné zdravotní i sociální služby a další pomáhající organizace.
Dětské oběti v trestné činnosti
A jejich postavení v trestním řízení
Dětské oběti trestné činnosti a jejich postavení v trestním řízení Společnost Centrum rodinné péče. Vzdělávací program poskytuje základní informace o postavení dětských obětí v trestním řízení. Seznamuje účastníky s právy dětí v postavení zvlášť zranitelných obětí, jejichž realizace může zmírnit dopady trestného… 0621 A2021/1227-SP/VP MPSV
Školní problémy
Školní problémy dětí v náhradní rodinné péči – úvod do problematiky
Seminář nabízí základní vhled do problematiky školních problémů dětí v NRP z hlediska poruch attachmentu.
Představí teoretické poznatky teorie attachmentu v souvislosti s konkrétními odlišnostmi ve vývoji mozku u dětí, které prošly týráním, zanedbáváním a zneužíváním.
Seznámí účastníky se způsoby, jak lze vytvořit bezpečné prostředí ve škole, tak aby dítě bylo schopno učit se novým věcem a bylo ochotno odložit své obranné strategie.
Jak rozpoznat potřebu pomoci v oblasti náhradní rodinné péče
Kurz rozpoznáni potřeby pomoci se soustředí na poskytnutí ucelených informací o vývoji dítěte a jeho možných odchylek tak, aby byly doprovázející pracovnici, pracující v oblasti náhradní rodinné péče, schopni rozpoznat potřebu další podpory rodiny. Věnuje se rozlišení pojmů normální (normový) vývoj a odlišný vývoj, a pojmům které se s touto problematikou pojí. Klade důraz na ukotveni obrazu běžného dítěte a pochopeni základních potřeb dětí a projevů chovaní v různých etapách vývoje. Tento obraz poskytne doprovázejícím pracovníkům základní minimum, ze kterého mohou vycházet při hodnoceni, zda dítě potřebuje další intervenci. V úvodní části seznámí účastníky s normálním vývojem dítěte a provázanosti jednotlivých etap. Zaměřuje se na vývoj dítěte v ránem, věku, kdy je intervence nejefektivnější a může tak při včasné intervenci poskytnout zásadní změny.
Tento kurz poskytne informace o důležitých motorických i psychických milnících ve vývoji. V dalších částech kurzu je celá problematika zasazena do kontextu náhradní rodinné péče a nejčastěji se vyskytujících obtíží. Díky informacím z úvodu kurzu, bude účastník schopen porovnat rozdíl mezi běžným vývojem a všimnout si případné odlišnosti ve vývoji dítěte v NRP. Účastník se tak setká s pojmy attachment, úzkost, strach, projevy agrese, motorické a řečové opoždění nebo opožděný psychicky vývoj. Závěrečná část je věnovaná formulaci otázek při sběru informaci potřebných pro identifikaci problematických oblastí. Kurz odpovídá na otázku,
Domácí násilí
Domácí násilí v kontextu náhradní rodinné péče
Na semináři se seznámíte s obsahem pojmů domácí násilí a týrání s jejich příznačnou dynamikou. Dozvíte se, jak je možné pomoci osobě ohrožené domácním násilím vykázáním násilné osoby ze společného obydlí, posléze prodloužením doby, po kterou se nesmí vykázaná osoba navrátit a řešení situace občanskoprávní cestou. Budou vám popsány praktické postupy práce policie, intervenčního centra či orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Bude hodnocena efektivita řešení cestou přestupkového či trestního řízení. Zaměříme se na to, proč osoba ohrožená domácím násilím v násilném vztahu setrvává, jak mohou celou situaci vnímat děti a jaké má domácí násilí dopady na všechny zúčastněné. Budete si moci vyzkoušet, jak je obtížné se při podezření na domácí násilí fundovaně a citlivě ptát, aby bylo možné zjistit a vyhodnotit skutečný stav. Dále si vyzkoušíte sestavení individuálního bezpečnostního plánu pro zadanou situaci. Vzdělávání bude pojato jak teoreticky, tak prakticky, s mnoha příklady a zkušenostmi z praxe, přičemž bude výklad uzpůsoben specifikům práce sociálního pracovníka.
Trauma v rodině
Seminář se zaměří na úvod do problematiky komplexního vývojového traumatu a souvislosti, které s sebou přináší do života rodiny. Účastníci si upřesní, jak si správně vyložit označení „komplexní a vývojové“. Zaměříme se především na možné komplikace a těžkosti, které tento druh traumatu přináší do rodinného systému. Na základě konkrétních zkušeností účastníků se budeme věnovat popisu možných příčin a důsledků komplexního vývojového traumatu a jeho otiskům v mezilidských vztazích. Teoretická část účastníky seznámí také s působením komplexního vývojového traumatu na lidský mozek a jeho fyziologické projevy. Program vedle rozsáhlé praktické zkušenosti lektora staví na informacích vycházejících z nejnovějších neurobiologických a psychologických výzkumů a odborné literatury v oblasti náhradní rodinné péče a léčby traumatu.
Případová konference
Případová konference jako pracovní nástroj pro pomáhající profese
Vzdělávací program poskytuje základní vhled do přípravy, organizace a průběhu případové konference jako prostředku pro stanovení optimálního řešení situace dítěte a jeho rodiny pro pomáhající profese, tj. profese, které se snaží pomoci klientovi či dítěti v jeho tíživé či složité situaci a provádí klienta před, při a po případové konferenci (pracovník OSPOD, pracovník doprovázející organizace či sanační organice, podpůrná osoba apod.).
Účastníci se seznámí se základními rolemi, které mají jednotlivé osoby podílející se na organizaci a pořádání případové konference s důrazem na postavení klienta a pomáhajících osob.
Účastníci si zkusí případovou konferenci „nanečisto“, dozví se jak se připravit na případovou konferenci, jak být nápomocen klientovi před a při případové konferenci, postavení a role „podpůrné osoby“ a zkusíme si i „nestandartní“ případové konference (agresivní účastník, facilitátor, který nemá PK pevně v rukách, facilitátor, který straní nějakému účastníkovi apod.) – vyzkoušíme si nestandardní situace.